De ouders, die in de meeste gevallen analfabeet zijn, krijgen voorlichting en training op het gebied van voeding
(verbouwen van gezonde groenten), gezondheid en hygiëne. Als er in een dorpje behoefte is aan dagopvang,
wordt een bestaand huisje gehuurd, vaak van een alleenstaande vrouw, die dan meteen als helpster en kok
dienst wil doen (zij heeft op deze manier werk en dus inkomen; en zodra de kinderen ’s middags weer naar hun
eigen hutje gaan, heeft ze het huis weer voor zich alleen. Goedkoper en flexibeler kan het niet)
Het eten wordt op een houtvuurtje gekookt. Op de grond liggen meestal matten, waarop 20 - 30 kleuters in kleerma-
kerszit een plaatsje kunnen vinden, pal op elkaar. Aan de wand hangen leerzame platen van dieren, planten, voertui-
gen, voedingsmiddelen enz., vaak door de juf zelf ontworpen en gemaakt. De kinderen leren allerlei vormen, kleuren
en voorwerpen onderscheiden en benoemen, vaak niet alleen in hun eigen taal, maar ook in het engels.. Uiteraard
ook getallen, namen van de dagen en maanden. Er worden liedjes ingestudeerd, verhalen verteld, spelletjes gedaan;
kortom: ze worden gestimuleerd om zich te ontwikkelen.